Reunion | Guadeloupe | Martinik | Dominica | Island | Grónsko | Andorra | Gíbraltar | Monaco ...

2

Základní informace

altV 9. a 10. století n.l. začal být Island postupně osidlován irskými a skotskými Kelty a částečně i Nory. V této době na ostrově ještě panovalo mírné klima a dařilo se zde i náročnějším rostlinám jako například pšenici a kukuřici. Teprve ve 12. a 13. století docházelo k pozvolné změně klimatu a začaly se rozrůstat ledovce a pokrývat skoro čtvrtinu ostrova. Zejména ledovec Vatnajökutell svojí rozlohou (8,100 km2) představuje druhý největší ledovec v Evropě (prvý je ledovec na Špicberkách – Austfonna 8,492 km2) ale bohužel postupně ubývá díky světovému oteplování. Island si prošel dlouhou řadou politických změn, avšak je prvním státem v Evropě, který založil parlament, tzv. Althing, a od roku 1944 je suverénním evropským státem s prezidentem v čele. Island v celé jeho novodobé historii postihla řada přírodních katastrof v podobě erupcí vulkánů, výbuch deseti sopek v okolí sopky Laki, posléze Hekly a na konci 19.století výbuch Krafly způsobil hladomor a velký exodus lidí do Kanady a USA. Po skončení 2.světové války a Marshallovu plánu, kdy Island obdržel cca 70 milionů dolarů, dochází k výraznému ekonomickému a hospodářskému růstu této malé země (rozloha cca 103,125 km2 a cca 360 tisíc obyvatel).

Island je popravdě řečeno živoucí kniha o vzniku a tvoření země. Nepřeberné množství sopek, vodopádů, ledovců, vyvěraček, gejzírů, dravých řek a říček vás vrátí do dávné minulosti. Syrové vnitrozemí pokryté ztuhlou lávou, pemzou a sopečným prachem je přímo ukázkou vznikající země bez života. Ale po pár kilometrech zjistíte, že i v této nehostinné krajině mohou růst pestrobarevné květiny. Naopak při pobřeží naleznete krásné obrovské louky pokryté hustou travou s pasoucími se ovcemi a islandskými koňmi. Island je směsice prehistorie a bohaté živoucí přírody.

Díky silně rozmáhajícímu se turismu se ale Island rychle mění. Tato změna je velmi citelná zejména na jihozápadě a jihu ostrova – od Reykjavíku po Djupivogur a dále na severu okolo jezera Myvatn a druhého největšího města Akureyri. Východ, severozápad a střed ostrova je jaksi ještě uchráněn od velkého množství turistů, ale obáváme se, že časem se to též změní. Vždyť na ostrov prý dorazí až 7 milionů turistů ročně, což je 20x více než obyvatel Islandu. Výstavba nových hotelů, restaurací, provozování všelijakých atrakcí jako například leteckých výletů nad Islandem nebo filmových představení a vznik muzeí nebo skanzenů láká turisty a tím se ostrov stává stále rušnějším a stále více vyhledávanější destinací.

Island je velmi bezpečnou zemí. Bez obav se můžete v noci potulovat městy, vesnicemi či v přírodě. Islanďané se vám jeví na prvý pohled jako odtažití, ale to je jen prvý dojem. Ve skutečnosti jsou nesmírně přátelští a připraveni vám kdykoli poradit či pomoci. Mnohdy v menších usedlostech vás třeba pozvou na kávu či jejich tradiční alkoholický nápoj - Brennivin, který je v našich barech nazýván „Černá smrt“.

Cestu na Island byste měli plánovat detailněji. Přesně si rozmyslet okruh, který chcete jet, cestu a místa, kde hodláte přenocovat, abyste si včas objednali hotely, či ubytovny nebo kempovací místa. Vyhledávání hotelů a kempů až během samotné cesty rozhodně nedoporučujeme, neb řada z nich je již předem rezervována. Dále je velmi nutné se rozhodnout, zda pojedete jen po oficiálních silnicích značených jen číslem či hodláte vjet i silnice s předznačením F a číslo. V prvém případě vám stačí jakékoli auto, které uveze kromě vás pouze vaše zavadla a ve druhém případě musíte mít auto s náhonem 4x4. Obyčejně před vjezdem na tyto silnice je jasné označení, jaké auto musíte mít. V případě, že vjedete na silnici požadující 4x4 automobil s obyčejným autem mající jen přední či zadní náhon, může vás policie pokutovat a zakázat vám pokračování a půjčovna vás při návratu vozidla bude sankcionovat. Další „specialita“ při půjčování aut je, že nejste pojištěni v průjezdu brodem a vjezdu do pemzové bouře. Tedy vždy před cestou na Island přesně sledujte označení silnic, po kterých chcete jet a dle toho se rozhodněte, jaký druh auta si vypůjčíte. A další lahůdkou je, že na Islandu se setkáte s řadou zvláštních silničních značek, které je dobré před vyjetím si alespoň letmo prostudovat v letáku, který vám půjčovna poskytne.

Kam tedy jet? Nejjednodušší pro začátek je, objet Island po nejfrekventovanější silnici N1 s odbočkami na silnice bez předznačení F. Po příletu do Keflavíku si hned převezměte auto na letišti či se nechte místním autobusem dopravit k půjčovně aut v centru Reykjavíku a ubytujte se zde na jeden den. A pak hned směrem na východ ke Geyzíru a Gullfossu. Poté pokračujte přes Vík dál na východ po N1 až do Akureyri a k jezeru Myvatn a pak dále na jihozápad zpět do Reykjavíku. Nenechte si ujít i poloostrov Snaefellsness s městem Stykkisholmur a jeho posvátnou horou Helgafell, dále také zajímavé pláže a budete-li při chuti, můžete si vyšlápnout na magický ledovec Snaefellsjökull, kde se údajně vstupuje do středu země, jak psal Julius Verne ve své knize – Cesta do středu země. Nedílnou součástí cesty na Island musí být i koupání v Blue Lagoon, který leží na poloostrově Reykjaness. Doporučujeme si objednat lístky na toto koupaliště hodně předem, řekli bychom možná i tři měsíce před vaší cestou. Je to velice žádaná destinace a vskutku stojí zato.

Pro náročnější můžeme doporučit cestu přes střed ostrova (jen vozem 4x4) od jezera Myvatn po F88 a F910 do Dreki, kde je výborná ubytovna a dále dvou hodinový výstup na sopku Askja se dvěma jezery. Jedním povětšinou zamrzlým a druhým naopak velmi teplým, vhodný i ke koupání. Cesta přes lávová pole je úchvatná a plná skvělých výhledů na ledovec Vatnajökull a horu Herdubreid. Můžete dále pokračovat na jih s výjezdem u Selfossu či se druhý den vrátit a pokračovat na druhý přejezd přes vnitrozemí po F35 s výjezdem u Gullfossu anebo pokračovat dál na západ do severozápadních fjordů s městem Isafjordur. Zde vás čekají vysoké útesy, nejzápadnější výběžek Islandu – Latrabjarg, široký vodopád Dynjandi a nekonečné žluté pláže.

Jako bonbonek můžete přidat i dvoudenní návštěvu ostrova Flatey v zálivu Breidafjördur s nebývale velkým množstvím ptáků, krásných islandských chatek a první knihovou na Islandu. Anebo další ostrov Heimaey v souostroví Vestmannayear, který byl zničen roku 1973 výbuchem sopky Eldfell a město znovu vybudováno na lávě a popelu z vulkánu, který byl aktivní skoro půl roku. V současné době se zbytek města odkrývá z nánosů popela a lávy a je nazýváno Popejemi severu.

Možností na cesty po Islandu je úctyhodná řada, ale vězte, že na jakémkoli okruhu nebudete zklamáni. Vždy vás potěší neuvěřitelná pestrost barev jak živé tak neživé přírody.

Níže ukázka několika hotelů.




 


 
facebook_logo
monni_travel